Alt Text!

Horí! Alebo prečo vám môžu na letisku vyhodiť aj novú powerbanku – a ako sa tomu vyhnúť

hori-alebo-preco-vam-mozu-na-letisku-vyhodit-aj-novu-powerbanku-a-ako-sa-tomu-vyhnut-blog-ck-victory-travel

Powerbanka patrí do základnej výbavy každého cestovateľa – no aj úplne novú vám ju môžu na letisku bez milosti zadržať či vyhodiť. Dôvod? Nesprávne alebo chýbajúce označenie. V tomto článku vám ukážeme, čo presne musí powerbanka spĺňať, aby bez problémov prešla bezpečnostnou kontrolou (a nespôsobila požiar v lietadle)

Ak ste v poslednom čase cestovali lietadlom, možno ste si všimli varovania týkajúce sa prepravy powerbank. A ak ste mali pocit, že sa tieto pravidlá sprísňujú, nemýlite sa. V posledných rokoch totiž došlo k viacerým incidentom s prehriatím a vzplanutím lítiových batérií počas letu. 

Podľa Medzinárodnej asociácie leteckej dopravy (IATA) sú powerbanky zaradené do kategórie nebezpečného tovaru a platia pre ne špecifické pravidlá týkajúce sa umiestnenia, kapacity a označenia. Ak preto vaša nemá zreteľne vyznačené údaje, ako je kapacita (mAh aj Wh), napätie (V), výrobca či označenie CCC, môžete sa s ňou rozlúčiť ešte pred kontrolou.

V tomto článku sa preto pozrieme na to, aké požiadavky musia dnešné powerbanky spĺňať, čo znamená označenie „CCC“, prečo vám nestačí len sledovať kapacitu v mAh – a ako svoju powerbanku zabaliť a prepraviť tak, aby ste sa vyhli problémom.

Čo musí powerbanka spĺňať, aby ju na letisku nevyhodili?

Kapacita v mAh a Wh:

Podľa predpisov Medzinárodnej asociácie leteckej dopravy (IATA) musí mať každá powerbanka zreteľne uvedenú kapacitu – a to v miliampérhodinách (mAh) aj vo watthodinách (Wh), pričom:

  • Powerbanky s kapacitou do 100 Wh môžete prevážať v príručnej batožine bez špeciálneho povolenia.
  • Powerbanky s kapacitou medzi 100 – 160 Wh vyžadujú schválenie leteckou spoločnosťou.
  • Powerbanky nad 160 Wh sú zakázané a nesmú sa prepravovať vôbec.

⚠️ Ak chýba údaj v Wh, musíte ho vedieť prepočítať: Wh = (mAh × V) / 1000 (napätie zvyčajne 3,7 V)

Zreteľné označenie výrobcu a typu batérie:

Okrem kapacity musí byť na zariadení uvedený názov výrobcu, modelové označenie, prípadne typ batérie. Neoznačené alebo generické powerbanky, ktoré pôsobia ako „noname“, sú považované za rizikové a často končia v odpadkovom koši.

Certifikácia CCC (China Compulsory Certificate):

Ak powerbanku chcete zobrať na výlet do Ázie (Čína, Hong Kong, Macau, Taiwan aj ďalšie regióny) musí obsahovať označenie CCC – China Compulsory Certification. Ide o povinný štandard, ktorý potvrdzuje bezpečnostné testovanie. Bez týchto označení sa môže stať, že vám powerbanku zadržia už pri prvom skene batožiny – aj keď je úplne nová. 

Požiar v lietadle spôsobený powerbankou, 18.10.2025, Zdroj: India Today

Počet povolených powerbaniek podľa IATA:

Medzinárodná asociácia leteckej dopravy (IATA) stanovuje nielen limity pre kapacitu, ale aj počet kusov, ktoré si môžete vziať na palubu:

  • Max. 2 kusy medzi 100–160 Wh. Tieto výkonné modely sú zriedkavé (napr. na drony, notebooky či kamery). Ak takúto powerbanku vlastníte, majte potvrdenie od dopravcu v elektronickej alebo papierovej forme pripravené na kontrole. Pre získanie potvrdenia sa odporúča sa kontaktovať aerolinku minimálne 48 hodín pred odletom
  • Neurčený počet do 100 Wh, no musí byť „primeraný pre osobnú potrebu“ (zvyčajne max. 2–3 kusy)

Kam powerbanku uložiť počas letu?

Powerbanky musíte prepravovať výlučne v príručnej batožine. Ich umiestnenie do podpalubnej batožiny je prísne zakázané, pretože:

  • Lítiové batérie môžu spôsobiť prehriatie alebo požiar.
  • V batožinovom priestore nie je možné požiar okamžite lokalizovať a uhasiť.

Niektoré letecké spoločnosti idú ešte ďalej a zakazujú používanie powerbank počas letu. V takom prípade platí, že powerbanka musí byť vypnutá, odpojená od zariadenia, a bezpečne uložená v batožine, pričom konkrétne pravidlá sú vždy oznámené pred vzletom lietadla. Naozaj sa teda oplatí počkať, kým vyberieme z vrecka noise-cancelling slúchatká, a vypočuť si pokyny od cabin crew.

Povolená powerbanka pred nástupom do lietadla na letisku Kunming v Číne, Zdroj: Simona Gavalcová

Čo robiť, ak vám powerbanku na letisku zadržia?

Aj keď máte pocit, že je všetko v poriadku, bezpečnostná kontrola má vždy posledné slovo. Ak pracovníci zistia, že vaša powerbanka nemá správne označenie, pôsobí neznámo alebo prekračuje povolenú kapacitu, môžu ju bez milosti zadržať. Čo vtedy robiť?

  1. Zachovajte pokoj a komunikujte slušne: Väčšina problémov vzniká nedorozumením. Vysvetlite, že ide o osobné zariadenie, a ukážte označenie kapacity (ak je čitateľné).
  2. Opýtajte sa na možnosti uloženia: Niektoré letiská ponúkajú možnosť powerbanku odovzdať na úschovu alebo ju poslať domov poštou – hoci za poplatok. Ak máte dlhý prestup, opýtajte sa, či je možné ju vyzdvihnúť po návrate.
  3. Nesnažte sa ju preniesť potajomky: Ak sa pokúsite powerbanku schovať do batožiny alebo inej tašky po upozornení, môže to viesť k ďalšej kontrole či dokonca pokute. Bezpečnostné predpisy sú v tomto smere nekompromisné.
  4. Poučte sa do budúcna: Ak vám powerbanku zadržia, uschovajte si doklad o zadržaní (ak ho vystavia) a pred ďalšou cestou si zaobstarajte certifikovaný model s jasným označením.

Aj keď strata powerbanky zamrzí, ide o preventívne opatrenie. V lietadle môže aj malý technický detail rozhodnúť o bezpečnosti desiatok ľudí. A to je hodnota, ktorá vždy stojí za trochu opatrnosti. A možno to brať aj ako skvelú príležitosť, zaobstarať si novšiu, certifikovanú powerbanku, napríklad aj v ružovej farbe. Ako sa hovorí, keď ti osud zoberie powerbanku, kúp si ružovú, či?

PÁČIL SA VÁM ČLÁNOK? PODPORTE HO ZDIEĽANÍM!
Autor: Simona Gavalcová

Simona Gavalcová

O autorovi

Simonka objavila svoju lásku k cestovaniu počas Erasmu na Cypre a odvtedy ju svet nepustil. Pôvodom z malej dedinky na strednom Slovensku už 'z kufra' žila v Budapešti, Nikózií, Ríme, Varšave aj v Bangkoku. Svoj čas okrem cestovania zasvetila práci v Green-Tech StartUpe, kde sa zo stážistky prepracovala na rolu Interim CMO. Zdieľanie radosti k spoznávaniu sveta jej prinieslo príležitosť pracovať na kampani MadeOfUs od Európskej Únie, kde v spolupráci s ďalšími content creatormi promovala krásy Bosny a Hercegoviny. Práve tento projekt prebudil jemný hlások v jej hlave, ktorý ju prehováral k spojeniu cestovania, udržateľnosti a obsahu. Keď sa tak objavila voľná pozícia v CK Victory Travel, uchádzala sa o ňu hneď počas jazdy nočným autobusom do Hanoja. Od tých čias sa u nás venuje marketingu a to hlavne správe sociálnych sietí a PPC. Ak práve neplánuje príspevky, nájdete ju zaborenú v organizovaní výletov, v poledance štúdiu alebo pod morskou hladinou v neopréne.